Fra 1. januar 2020 er der kommet et nyt produkt på alle danske tankstationer – E10.

Det er en ny standart som er indført på foranledning af et direktiv fra EU.

E10, har som navnet antyder, et bioethanol på 10 %, det har en række fordele.

Man fordobler indholdet af bioethanol, tidligere E5 til E10, og da bioethanol stor set er fremstillet CO2-neutralt og derudover reducerer bilens udledning med op til 2 % af CO2, er der her en gevinst at hente.

Op mod 95 % af den danske vognpark kan som udgangspunkt køre på E10 benzin, naturligvis af de biler som er benzindrevne! De resterende 5 % er de biler fra før 90´erne og bagud, samt enkelte tidlige modeller med direkte benzinindsprøjtning.

Er din bil fra 1. januar 2011 eller nyere, er den godkendt til E10.

Du kan evt. tjekke på dette eksterne link til DrivkraftDanmark om din bil er godkendt til kørsel på E10:

https://www.drivkraftdanmark.dk/wp-content/uploads/2019/11/Tjek-din-bil.pdf

Tjek dit tankdæksel, her er der ofte et mærkat som viser hvad din bil er godkendt til. Er din bil ikke godkendt til E10, som i første omgang kun er i oktan 95, kan den dog stadig køre på E5.

  • E10 = Oktan 95
  • E5 = Oktan 98 – 100

Er der så kun fordele ved denne nye E10 benzin?

Nej, desværre: Ethanol er mere aggressivt overfor pakninger, plastik, gummi og metal.

Ethanol er også hygroskopisk (ligesom eks. vis bremsevæske), det trækker fugt fra luften, så har du et meget lille kørselsbehov og bilen står stille i længere perioder, så vælg E5.

Det er ikke muligt at modvirke disse udfordringer med additiver!

Tests med netop E10 har vist at der på enkelte bilmodeller kan opleves et øget brændstofforbrug og motorkraften kan forringes.

LIQUI MOLY har udviklet et E10 Additiv som forbedrer forbrændingen og optimerer accelerationen i dellastområdet. Designet til at kompensere for det eventuelle effekt tab, som brugen af E10 benzinen kan give.  Produktet giver en øget beskyttelse mod brændstoffets hygroskopiske evne.

Dette produkt er alene udviklet til brug i de biler som er godkendt til at køre på E10-benzin og hvor man oplever problemer!

Det gør ikke at en bil som ikke er godkendt til E10, så kan køre på E10-benzin.

Oktantal er en indikator af brændstoffets evne til at modstå tryk, inden det forbrænder, og ikke en indikator for brændstoffets kvalitet og renhed.